Katianna kirjoitti:
Luulisin, että kirjallisen gotiikan alku usein määritellään johonkin Horace Walpolen Castle of Otrantoon. (A Gothic Story), paikkeille. Mielenkiintoinen suomalainen tutkimus aiheesta (Englannin kauhuromantiikasta) on Eino Railon väitöskirja Haamulinna, vuodelta 1925, jonka olen lukaissut tenttiinkin. Siinä on niitä kauhuromantiikan peruselementtejä aika paljon tuotu esiin. Itse tutkin lähinnä nykykauhua. Mut joo, Railo pitää erityisesti kauhuromantiikkaa (1700-luvun loppupuolen alkanutta) myöhempien "suurempien" romantikkojen kannalta keskeisenä vaikutteiden antajana.
Nykyään voisi ajatella goottilaista kauhua, tai itse ajattelen, jonkinlaisena realismin pakona, mielikuvituksellisuutena, sellaisina "haamulinna-juttuina" (verrattuna nykykauhun usein realistisiin ympäristöihin).
Niin, romantiikassa on jo sellaisenaan samoja aineksia kuin kauhuromantiikassa, ainakin jollain tasolla. Esim. kiinnostus yliluonnollisia ilmiöitä kohtaan sekä ihmismielen pimeämpää puolta kohtaan. Myös yksilön sankaruus korostuu sekä romantiikassa että goottilaisessa romantiikassa. Kauhuromantiikka on kai saanut etuliittensä "kauhu", koska tarinoiden teemat ovat menneet hieman pidemmälle kuin romantiikassa.
Lainaa:
Mitä noihin nykygootteihin tulee niin mun mielestä goottityyliin pukeutuvat ihmiset on kauniita.
Tästä olemme samaa mieltä. Tai no miespuolisten goottien pukeutuminen ei herätä minussa mitään tunteita estetiikan kannalta, mutta naisten vaatteet ovat kauniita ja aina toisinaan näkee myös kauniita naisia kauniissa vaatteissa.