Julkinen hullu kirjoitti:
Siinäpä kysymys. Väittäisin, että pahimpia ovat ihmiset, jotka eivät koskaan halua loukata ketään ja tekevät mitä tahansa ettei niin vain kävisi - erityisesti silloin kun itse ovat syyllistyneet niihin inhimillisiin virheisiin he tekevät mitä vain suojatakseen petoksensa. Vaikka kuinka tiedostaisi valehtelun loukkaavan vielä enemmän, ihminen on myös mestari valehtelemaan itselleen. Loppujen lopuksi aika harva ihminen varsinaisesti haluaa kohdella ketään huonosti, sitä ei vain pystytä myöntämään jos niin on tullut tehtyä, koska silloin se pitäisi myöntää myös itselleen. Ihminen löytää aina syyn ja oikeutuksen omille teoilleen vaikka tuomitsisi saman toisten tekemänä tai heittäytyvät uhrin rooliin. Koska se vasta onkin pelottavaa kun pitää katsoa itseään peilistä ja todeta, että ei olekaan niin hyvä ihminen kun on ajatellut ja halunnut olla. Useimmat pitänevät valehtelua parempana vaihtoehtona. Kysymys siitä miten ihminen oikeuttaa omat pahat tekonsa on kiehtova, ehkä jopa tarinan arvoinen.
Niin, omassa tuotannossani olen pohdiskellut juuri tuota miten ihminen oikeuttaa pahat tekonsa. Toisaalta kaikki kauhukirjallisuus tuntuu peilaavan samaa kysymystä, tosin se tekee sen rivienvälistä, eikä se aina ole edes kirjoittajan päällimäinen motiivi. Mutta mitä syvemmälle kirjoittaja pääsee hahmoaan, sitä vahvemmin tuo "oikeutus" sieltä puskee esiin.
Tästä pääsemmekin toiseen mielenkiintoiseen pointtiin, eli siihen miten lukijat samaistuvat ja oikeuttavat esim. hahmon tekemän pahuuden. Ihmisten moraali tuntuu taipuvan kuin kumi. Pystymme hyväksymään "hyvän" hahmon pahuuden ja samaistumaan "moraalittomuuteen", mutta jos hahmo alunperin paha, niin pidämme samoja tekoja alusta asti pahoina.
Itse voisin saivarrella sen verran, että aidosti pahan hahmon (tai henkilön) tekemä pahuus on itseasiassa hyväksyttävämpää, koska paha ei teeskentele. Me kaikki tunnemme jollain tavalla Raamatun Saatanan, mutta kuka voisi väittää, että Saatanan motiivit olisivat koskaan epäselvät? Jopa hyvien tekojen teeskentely tiedetään pahojen aikeiden motivoimaksi. Toista se on ihmisellä, joka uskoo lähes tulkoon aina tekevänsä "hyvää" ja jopa perustelee omaa pahuuttaan "sisäisellä oikeassa olemisella".
Mutta joo... tämä meinaa karata alkuperäisestä aiheesta.
En kuitenkaan usko, että aihe olisi vieras meille kenellekkään. Olemme takuuvarmasti jokainen tehneet asioita joista emme ole hirveän ylpeitä, mutta meitä on myös kohdeltu kaltoin tai tunnemme vähintään yhden lähipiiristämme, jota on kustu silmään, ja helvetin isolla letkulla.
Väitän myös sellaista, että jokainen meistä on jossain vaiheessa osallistunut jonkun toisen valheiden peittelyyn. Otamme ikään kuin puolia sen perustella, kuinka läheiseksi tunnemme toisen henkilön ja perustelemme sillä valintamme oikeaksi, vaikka tiedämme sydämessämme että olemme nimenomaan valinneet sen moraalisesti väärän reitin.
Ihmissuhteissa - ja etenkin parisuhteissa tämä tuntuu korostuvan jatkuvana pelkäämisenä. Peittelemme todellista itseämme, koska haluamme läheistemme (tai ihastuksemme) näkevän meistä vain ne parhaat puolet. Ehkä siksi niin moni suhde romuttuu omaan mahdottomuuteensa. Ihminen on ruma, heikko ja pelkuruuteen taipuva olento. Toisalta se on elämän rikkaus ja tekee tästä kaikesta mielenkiintoisempaa, koska rumuuden keskeltä todellinen kauneus ei voi jäädä näkemättä, mutta joskus pelkään että aika on tehnyt meistä kaikista jollain tavalla sokeita.
Itse olen huomannut, että oma ajatusmaailmani on melkoisen nyrjähtänyt tässä mielessä. En odota ihmisiltä hirveän paljon. Odotan vain että he ovat rehellisiä itselleen ja sitä kautta rehellisiä myös minulle. Jokainen tekee virheitä, eikä täydellistä persoonaa olekkaan olemassa. Mutta uskon vakaasti vapaaseen valintaan. Jos emme rakasta itseämme, ja erityisesti silloin kun olemme huonoimillamme, asiat rupeavat menemään perseelleen.
Itse en tuomitse ihmistä, vaan hänen tekonsa (jos ne kohdistuvat minuun), mutta anna jokaisen kantaa tekojensa seuraukset yksin. Olen huomannut antavani minua loukanneille ihmisille kaksi mahdollisuutta puhua totta ja ottaa vastuun omista teoistaan. Yleensä ensimmäisellä kerralla he valehtelevat, mutta toisella tulee totuus.
Riippuen teosta, annan yleensä anteeksi ja pystyn ymmärtämään melko pahojakin asioita, mutta se ei tarkoita että haluaisin olla enää missään tekemisissä tuon ihmisen kanssa. Kuten sanottu, meillä jokaisella on vapaus valita ja se tuo mukanaan vastuun.
Tässä kohtaa huomaan olevani melko ehdoton, ellen peräti julma, sillä suurinosa uskoo anteeksi antamisen tarkoittavan sitä, että kaikki palautuu ennalleen, tilaan jossa asiat olivat ennen. He eivät tunnu käsittävän, että todellinen vastuunkantaminen alkaa siitä, kun on jäänyt yksin tekojensa varjon kanssa.
Lienee syytä todeta, että jos olen julma läheisiäni kohtaan, niin itselleni olen vielä julmempi. En vain enää ruoski itseäni vanhoilla virheillä, vaan tiedostan ne osaksi itseäni. Olen ollut monessa mielenkiintoisessa tilanteessa, jossa olen päässyt tekemään tietoisia valintoja ihan sen takia, että tiedostan mihin kaikkeen kykenen, eivätkä ne asiat ole aina valoisia.
Mutta olen myös huomannut, että silloin on huomattavasti helpompi valita "oikein", vaikka se tarkoittaisi että oikea valinta johtaisi yksinäisyyteen ja halveksuntaan.
Pitääkin tähän loppuun kysyä, että kuinka moni tunnistaa elämästään samanlaisen hetken, eli on ollut tilanteessa, jossa on voinut tehdä SELKEÄN valinnan, tiedostaen valintansa seuraukset ja on ehkä tietoisesti valinnut sen huonomman vaihtoehdon, koska se on sillä hetkellä viehättänyt enemmän? Tai kuinka moni on valinnut juuri sen toisen tien, luopunut esim. hetken nautinnosta, sankarin maineesta, välittömästä hyödystä ja ottanut mielummin vastaansa vaikeudet?